بازاریابی را می توان یکی از مهمترین فاکتورها در یک کسب و کار دانست چرا که بدون بازاریابی اصولی و دقیق مشتری وجود نخواهد داشت تا از محصولات و یا خدمات ما استفاده کند و بدون مشتری کسب و کار به احتمال زیاد ورشکست خواهد شد اما بیایید کمی در مورد بازاریابی صحبت کنیم و ببینیم چگونه میتوان یک برنامه بازاریابی دقیقی برای کسب و کار ایجاد کرد.
روش های بازاریابی سنتی و مدرن
در وهله اول بهتر است در مورد دسته بندی بازار یابی کمی صحبت کنیم برای مثال میتوان بازار یابی را در دو دسته سنتی و دیجیتال دسته بندی کرد. که هر کدام نیز شامل روش ها و متد های مختلفی است که میتواند براساس نوع کسب و کار استفاده شود.
بازاریابی سنتی چیست؟
همانطور که از اسم بازاریابی سنتی مشخص است این نوع بازار یابی به روش ها و متدهای قدیمی اشاره می کند که قبل از ظهور اینترنت استفاده می شدند و اغلب توسط افراد به صورت فیزیکی و یا رسانه های جمعی انجام می شدند و میتوان گفت امروزه نیز اکثر بازاریابی ها به همین صورت است.
انواع بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی شامل موارد بسیاری است که در زیر به مهمترین و پر کاربردترین آن ها اشاره می کنیم.
تبلیغات تلوزیونی و رادیویی
بدون شک یکی از قدرتمند ترین رسانه های جمعی صدا و سیما است چرا که این رسانه در خانه همه افراد جامعه حضور دارد و اکثر افراد نیزاز آن استفاده می کنند به همین دلیل پخش تبلیغات و در حقیقت بازار یابی دربین برنامه های پرتماشگر تلوزیون و رادیو یکی از موثر ترین روش ها در گذشته و شاید هم اکنون نیز به شمار می رود.
تبلیغات در روزنامه و مجله
درست است که امروزه کمتر کسی از روزنامه و مجله استفاده می کند ولی در قرن 19 و 18 بدون شک قدرتمند ترین و پر استفاده ترین رسانه موجود رسانه های چاپی بود و به همین دلیل بازاریابی در روزنامه بسیار موفق بود. اما با گذشت زمان و اختراع رسانه های جدید رفته رفته روزنامه ها و مجله ها کم رنگ شدند.
شرکت در نمایشگاه ها
شرکت در نمایشگاه های تخصصی می تواند مکان بسیار مناسب برای بازاریابی باشد چرا که در نمایشگاه امکان نمایش حضوری تجهیزات و محصولات وجود دارد و مشتریان می توانند به صورت مستقیم با محصول در ارتباط باشند و آن را امتحان کنند به همین دلیل شرکت های بسیار بزرگ و مطرح همه ساله در نمایشگاه های مختلف در نقاط مختلف جهان برای بازاریابی و جلب نظر مشتریان شرکت می کنند.
علاوه بر روش های ذکر شده روش های دیگری نیز در بازاریابی سنتی وجود دارد برای مثال چاپ تراکت های تبلیغاتی ، تبلیغات به صورت مستقیم ، تبلیغات توسط سایر مشتریان، بازاریابی تلفنی و ... چند نمونه دیگر از بازاریابی های سنتی هستند که هر کدام به نوبه خود میتواند مفید باشد.
بازاریابی دیجیتال
در بالا در رابطه با بازاریابی سنتی صحبت کردیم اما با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری و ظهور اینترنت بازاریابی نیز شکل دیگری به خود گرفت چرا که افراد بیشتری اقدام به استفاده از فناوری های نوین کردند و شرکت های بزرگ نیز برای حفظ ارتباط با افراد تبلیغات خود را به صورت دیجیتال در آوردند در زیر به چند روش مختلف در حوزه بازاریابی دیجیتال با گذشت زمان می پردازیم.
ایمیل مارکتینگ
یکی از خدمات بسیار خوب دنیای فناوری و اینترنت ایمیل یا همان پست الکترونیکی است با ظهور اینترنت و امکان ارسال پست الکترونیکی اکثر افراد اقدام به ایجاد حساب کاربری برای خود کردند و میتوان گفت کمتر کسی پیدا می شود که امروزه ایمیل نداشته باشد حتی برخی از افراد دارای چندین ایمیل برای استفاده در دستگاه های مختلف هستند.
به همین دلیل بازاریابان پست الکترونیکی را یکی از روش های جدید برای تبلیغات و بازاریابی قلمداد کردند و اینگونه شد که ایمیل مارکتینگ ظهور کرد در این روش تبلیغات به صورت ایمیل به کاربران ارسال می شود و سعی می شود محتوای نامه الکترونیکی به شکلی باشد که برای کاربر جذاب باشد برای مثال در اغلب موارد از جملاتی مثل شما برنده شدید و یا محصولات با تخفیف استفاده می شود.
بازاریابی پیامکی
فقط کافیست صدای نوتیفیکیشن تلفن همراهتان را بشنوید فورا آن را باز می کنید و پیام دریافتی را می خوانید تا پایان این ماه فرصت دارید یکی از 5 برنده خوش شانس گوشی آیفون باشید. این پیام نمونه ای از صدها پیام تبلیغاتی و بازاریابی پیامکی است که هر روزه دریافت می کنیم بسیاری از شرکت های خدمانی نیز سعی می کنند با استفاده از پیامک اقدام به معرفی خدمات خود کنند.
تبلیغات اینترنتی
یکی دیگراز روش های بازاریابی دیجیتال استفاده از سایت های اینترنتی جهت تبلیغات است بسیاری از شرکت های بازاریابی وجود دارند که تبلیغات مد نظر شما را در سایت های مختلف و یا شبکه های اجتماعی که دارای هزاران کاربر هستند به نمایش می گذارند در این روش اغلب تبلیغات می تواند به صورت پاپ آپ ، تصاویر بنری و یا به شکل یک ویدیو در ابتدای یک فیلم و یا در داخل شبکه های اجتماعی باشد و یا توسط یک بلاگر تبلیغ شود.
طراحی سایت و سئو
یکی دیگر از شیوه های بازار یابی دیجیتال طراحی سایت و سئو اصولی آن است چرا که تبلیغات به روش سنتی در کنار مزایای خود دارای معایب بسیاری نیست برای مثال هزینه تبلیغات در این روش بسیار بالاست علاوه بر آن امکان تبلیغ هر محصول یا خدماتی در رسانه های جمعی و روزنامه ها وجود ندارد.
همچنین بسیاری از افراد پیامک تبلیغاتی را مسدود می کنند تا دیگر آزارشان ندهد. و با وجود شبکه های اجتماعی و اینترنت کمتر کسی از رسانه های سنتی استفاده می کند و میتوان گفت امروزه تلوزیون در خانه ها به یک وسیله به عنوان دکور تبدیل شده است و اکثر روزنامه ها دیگر نسخه چاپی منتشر نمی کنند.
اما راهکار چیست؟ همانطور که می دانید اکثر کسب و کار ها اقدام به راه اندازی شعبه مجازی خود کردهاند در وهله اول برای اینکه بتوانید در قرن فناوری اطلاعات دوام بیاورید باید اقدام به طراحی سایت برای کسب و کار خود کنید تا حداقل مشتریان هدف بتوانند شما را پیدا کنند.
پس از راه اندازی سایت چگونه میتوان مشتریان را جذب کرد در روش بازاریابی دیجیتال به چندین روش مختلف اشاره کردیم که مزایا و معایب خود را دارند برای مثال نمایش تبلیغات شما در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف این امکان را می دهد که به راحتی محصول و خدمات شما به میلیون ها نفر معرفی شود ولی امروزه دیگر اینگونه نیست بسیار از افراد اصلا به تبلیغات نگاه هم نمی کنند و یا در مروگر خود از افزونه های استفاده می کنند که تبلیغات را مسدود کند یعنی میتوان به این نتیجه رسید باید روشی را انتخاب کنیم که دیگر کاربر قابلیت مسدود کردن ما را نداشته باشد و ناگزیر شود تا وارد سایت ما شود.
این دقیقا زمانی است که سئو وارد عمل می شود. تکنیک های سئو این امکان را می دهند تا بتوانیم در موتور های جستجو در صفحات ابتدایی نمایش داده شویم و بنابر تحقیقات کاربران اغلب لینک های ابتدایی را کلیک می کنند پس ما هم برای دیده شدن باید تلاش کنیم تا اصول سئو را رعایت کنیم تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیریم . هزینه طراحی سایت در شهرهای مختلف متفاوت بوده و کیفیت کار نیز تفاوتهای قابل توجه دارد اما باید درنظر داشته باشید که چه سایتی با چه امکاناتی برای شما مناسب است ؟
اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی دارید قطعا باید درنظر داشته باشید که آیا در همان ابتدا به برخی امکانات مثل سبد خرید حرفهای ، فیلتربندی حرفهای و ... نیاز دارید یا نه ؟
آیا در همان ابتدا قصد دارید تا پوسته اختصاصی برای خودتان ایجاد کنید یا از پوسته آماده و صفحه ساز استفاده کنید . از آنجایی که شما با طراحی سایت یک بیزنس آنلاین خواهید داشت و حقیقتا یک سرمایه گذاری برای خودتان خواهید داشت در همان ابتدا زمان مناسبی بذارید تا هم یک پروژه خوب اجرا کنید و هم هزینه قابل قبولی را پرداخت کنید . اگردر شهر تبریز هستید میتوانید جهت مطالعه بیشتر و مشاهده پلنهای قیمت از سایت سئو نود ، یوتا ، تبریز وب و ... کمک بگیرید . لینک مشاهده لیست قیمت طراحی سایت در شهر تبریز :
13th June 25